Monday, May 4, 2015

Jodoh

Jodoh dan cinta. 

Haha. Benda yang berat kan. Especially untuk gadis gadis yang mana setiap weekend-nya dah dipenuhi undangan perkahwinan rakan rakan. 

I once felt hard. Betul. Aku rasa dah redha. Actually the word is pasrah. Malas nak fikir. Tapi Allah dah susun setiap perjalanan hambaNya kan. Time kau pasrah tu Allah mudahkan perjalanan kau dan temukan jodoh kau. 

Jodoh ni kau tak tau. Kadang kadang tak perasan pun. Tapi kau rasa mudah. Dan pantas. Dalam segala aspek. Of course la dari segi keserasian tu kena ada. Kalau tak guane!

Tapi. Jodoh tu rahsia Allah kan. Cakap senang. Cuma sebagai hambaNya. Kau kena la berusaha. Bukan ke Allah dah bagitau kena doa usaha dan tawakal. Makanan pun tak turun dari langit. Apa ntah lagi jodoh kan. 

Kadang kadang kau tak cintakan dia pun. Tapi kalau dah jodoh. Kau lari mana pun. Dia tetap bersama kau. Walaupun bertahun lamanya berpisah kan. Itu uniknya. Macam tu juga sebaliknya. 

Yang paling penting ialah teruskan usaha. Kemudian berdoa dan tawakal. Allah dah susun jadual kita elok sangat. Kita yg perlu kemudikan sama ada nak ikut jadual Allah atau pun tidak. Tapi Kun Fa Ya Kun kan. 

1 comments:

Latifah said...

Terimakasih sudah sharing artikel ini, sangat batlgus dan menarik. Say tau gak kalau kita hidup pada era di mana anak-anak remaja tidak lagi bercita-cita menjadi guru, polisi, tentara, atau dokter. Banyak di antara mereka yang lebih memilih menjadi youtuber terkenal, freelancer, traveller dan pekerjaan aneh-aneh yang lain yang dirasa gak menjanjikan

Baca artikel menarik lainnya dari MantuIdaman Blog

- Tips Naik Bromo
- Generasi Milenial
- Wisata Kabupaten Semarang

- Wisata Sejarah Kabupaten Semarang

Salam hangat, dari
Latifah