Sunday, April 10, 2011

buang sampah dalam tong sampah, dik!

ouh aku menyampah gila ni. sangat meyampah. aku sangat menyampah dengan manusia manusia yang tak tau sivik. i guess for some people its not a big deal. but for me. aku ada sikit tak suka. kita diajar buang sampah dalam tong sampah kan. and why ada segilintir manusia buang sampah kat tengah jalan? kalau sampah tu kertas ke aku tak kesah ni sampah satu plastik besar. dang!

okay aku bukan nak kata aku angel sangat sampai tak pernah buang sampah merata rata. NO! aku pernah buat secara jujurnya. tapi aku tak pernah pulak kan buang sampah sebesar besar alam dari kereta ketengah jalan. NO! aku tak pernah. then buat rasa tak bersalah. terus jalan. la la la. amboi. bayar extra kat MBMB ke?

no wonder nowadays ada mata pelajaran sivik kat sekolah. haa ni semua nak ajar balik la ni kan. mana pergi sivik segelintir people ni. cuba anda bayangkan, if thousands of people do the same thing, tak ke susah bumi kita yang da tua ni. haiyohhhh! konon save earth tutup lampu bagai tapi kalau kesedaran takde dalam diri kita pun susah kan. aku bukanla sape sape nak marah and all that, tapi kita beringatla sama sama. kita nak guna bumi kita ni lama. not for us only, but for our generations too. kalau masih buang sampah merata rata, camne nak guna lama?

ni tadi dalam paper harini ada tulis "bersedia hadapi bencana dahsyat". cuakkan bila baca. dalam artikel tu kata Malaysia perhaps akan hadapi bencana yang lebih dahsyat daripada banjir besar, gegaran kecil and all that. ni disebabkan perubahan cuaca and all that. nampak da bumi kita semakin tua. haih. takut okay.

okayla kat sini aku nak sama sama kita beringat yang kita kena jaga environment kita. kebersihan kita. tak bolehla buang sampah merata rata camtu je kan. banyak tong sampah disediakan. why not buang je dalam tong sampah tu. walaupun macam tak nampak usaha kita tu tapi kalau semua orang buat, kita dah bersihkan bumi kita. takde lagi sampah kat kaki lima, kat sungai, kat mana mana la. sejuk je mata memandang. kan? so joomm kita sama sama buang sampah dalam tong sampah, bukan tepi atas bawah jalan raya dan sewaktu dengannya.

sama sama kita beringat. peace! :)

0 comments: