Thursday, March 11, 2010

masalah

ni nak cakap pasal issue semasa. aku bukan la bijak pandai. aku nak cakap ni pun based on paper harian yang aku baca. nowadays, selak je paper sure ada news tentang remaja lari ikut teman lelaki warga asing, ibu tinggal anak ikut teman lelaki warga asing. macam-macam lagi lah.

sekarang macam satu trend. ikut lari teman lelaki. huish. takut aku dengar. yang lari mostly anak belasan tahun pulak tu. bahaya-bahaya. maybe diorang ada reason yang kukuh untuk lari bersama. *adaka?* but then bukankah boleh berfikir. bukankah nanti menyesal. masa bercinta memang manis tapi bila da tak cinta? tawar habeh.

before do anything yang boleh dikatakan agak stupid. fikir masak-masak. not bout urself but people around u too. fikir tentang perasaan family especially ibu yang da kandung kamu 9 months itu. sure dorang frust bila ada anak yang buat begitu. kalau lari dalam negara tahan lagi. boleh trace out. tapi kalau ke luar? kan susah da. hati ibu mana tak sedih kenang anak.

aku hanya menyatakan pendapat aku. aku sendiri takut aku terjebak dalam hal-hal sebegini. mintak dijauhkan la. aku sendiri da cakap kat kawan-kawan aku. agak-agak perangai aku ni berubah. da lain macam. cepat-cepatla sedarkan aku. takut aku jadi mangsa pulak da. bahaya!

apapun, kalau nak buat keputusan tu fikirla betul-betul. lebih-lebih lagi kalau kau masih muda remaja. banyak lagi benda boleh buat. panjang lagi perjalanan kau. jangan sebab buat keputusan salah kau menderita.

kita kan negara harmoni. jom sama-sama cegah benda sebegini jadi lagi. aku juga mengingatkan diri aku sendiri :)

0 comments: