Tuesday, March 30, 2010

pengguguran bayi

harini aku nak cerita tentang serius. bukan cinta bukan pasal aku. aku nak cerita pasal PENGGUGURAN BAYI! haaa pelik kan. tapi ye aku nak bagitau semua orang kat luar sana about abortion. orang gugurkan bayi ada seribu macam reasons. yang utama ialah menggugurkan anak yang TIDAK berbapa. ish3. tu la tak fikir sebelum melakukan apa-apa. Ya Allah, jauhkan la aku dari godaan iblis dan syaitan.

ada 2 methods untuk gugurkan bayi secara paksaan:
  • pengguguran perubatan
  • pengguguran pembedahan
pengguguran perubatan or known as pengguguran kimia. selalu kaedah ni doktor akan guna untuk janin yang baru lagi. kira di awal kehamilan la. bayi belum cukup sifat lagi. doktor akan guna bahan-bahan kimia untuk gugurkan janin.

pengguguran perubatan pulak ada macam-macam cara. cara ni berbeza mengikut usia dalam kandungan. ada 3 cara:
  • penyedutan vakum. kaedah ni dilakukan untuk kandungan yang berusia kurang dari 12 minggu. penyedutan ni boleh sama ada pakai mesin atau pun manual. huish!
  • the next method is D&C which is dilatasi dan pengkuretan. yang ni for baby yang berusia 15-24 minggu. cara ni doktor akan kepit anggota baby dan tarik keluar satu-satu. kepala baby lastly akan diremuk kan. OMG!
  • untuk kandungan yang lebih dari 24 minggu. doktor akan gunakan kaedah D&C juga. tapi secara keseluruhan. maknanya doktor tak akan tarik anggota baby one by one tapi tarik semua sekali gus. dan doktor akan sedut otak bayi supaya kepala baby remuk. baru boleh tarik keluar dari faraj sang ibu. ewww!


ni cara penyedutan vacum


ni pula cara D&C berperingkat


ni cara D&C keseluruhan bayi

setiap pengguguran mesti ada komplikasi. and yes it hurts the most! sakit la. tak mungkin tak sakit. antara komplikasi yang akan ada:
  • pangkal rahim akan terkoyak
  • tertembus rahim
  • pendarahan yang sangat teruk
  • infection pada organ pembiakan
  • kemandulan
  • kematian mungkin disebabkan dari komplikasi bius, pendarahan yang sangat teruk atau jangkitan yang tak dterkawal sudah.
sape tak sayang bayi kan. semua sayang. aku tak kata semua gugurkan baby sebab tidak berbapak. tidak. macam da kata. masing-masing ada reason sendiri. tapi aku nak ingatkan pada mereka yang mahu menggugurkan baby sebab tidak berbapa korang fikirla masak-masak. sebelum buat anything fikir future fikir ibu bapa. preventla dari awal. sayangkan nak buang satu nyawa. dari dalam perut sendiri pulak tu. sama-sama kita beringat okiesss. :)

p/s: for futher info buka laman web www.myhealth.gov.my

2 comments:

Anonymous said...

betul..........sayang nak bunuh benih sendiri...ia hadir kerana cinta yang luhur...mungkin ada yang tak mengerti erti kehilangan bayi yang di kandung..bila anda sudah merasa pengalaman mengandung,baru kita tau ia satu pengalamn yg cukup berharga,meloya,mengidam...tapi bl tgk perut makin membesar,subhanallah gembira,tiba2 janin itu di ragut dari rahim si ibu,sedih tuhan sj yang tahu perasaan ibu.

matsajew said...

nk copy boleh????nk letak lam blog sy...hahaha